5 pasi pentru succesul unui startup. Prima parte

5 pasi pentru succesul unui startup. Prima parteDorinta sa pornesti o afacere arde cumva mocnit in fiecare dintre noi. Doar ca in cazul unora flacara se inteteste si se hotarasc sa apuce calea antreprenoriatului. Si atunci cand te-ai hotarat nu-ti mai ramane nimic decat sa incepi. Dar inceputurile sunt grele si dureroase. De cele mai multe ori, fascinati de propria idee, antreprenorii au tendinta sa nu gandeasca prea mult la primii pasi pe care trebuie sa ii faca. Iar povestile lor de succes mor din fasa sau, daca nu mor, se dezvolta abia dupa ce reusesc sa invete din greseli. Asa ca i-am rugat pe cei 4 mentori School for Startups Romania – Dragos Roua, Péter Barta, Doug Richard si Marius Ghenea – sa ne povesteasca despre PRIMII 5 PASI pe care cred ca ar trebui sa-i faca un antreprenor.

DRAGOS ROUA – antreprenor de succes cu experienta in online, dezvoltare personala si motivatie, Mentor School for Startups Romania

O idee nu valoreaza mai nimic. O idee este ca o materie bruta: neprelucrata, ea nu poate fi cu adevarat de folos nimanui. Imaginati-va ideile ca un morman de minereu de fier. Daca minereul ala nu e topit, prelucrat si pus intr-o forma care sa il faca util, si mai ales utilizat de alti oameni, el nu valoreaza mare lucru (si e si extrem de comun, pentru ca, o stim cu totii, oricine poate avea idei geniale). Poate ca, la limita, ai putea sa iei o anumita suma pe mormanul acela, dar suma va fi extrem de diferita (in jos) fata de cea pe care ai lua-o pe produsul finit. Majoritatea antreprenorilor fac greseala de a prezenta o idee (mormanul de minereu brut) ca pe un produs finit (o cale ferata, de exemplu). Evident, nu este asa. Ideea lor, ca si minereul, e ceva care ar putea deveni o cale ferata. Iar distanta dintre acel morman de minereu de fier si o cale ferata e distanta dintre idee si lansarea unui business.

Iata care sunt, dupa parerea mea, primele 5 lucruri pe care ar trebui sa le faca un antreprenor care incepe o afacere:

1. Clarificarea si alegerea ideii
Probabil cel mai important pas e sa iti dai seama ce vrei sa faci cu adevarat. Sa iti definesti produsul sau serviciul, in cele mai mici detalii. Sa definesti cine produce, ce produce, cine consuma si ce consuma. Daca antreprenorii ar petrece mai mult timp in acest pas, ar evita sa piarda foarte mult timp (sau chiar bani) ulterior. De multe ori ideile sunt incomplete, nu tin seama de intregul context economic sau cultural, si, in foarte multe cazuri, ele rezolva doar o problema izolata, de cele mai multe ori a antreprenorului insusi. O afacere trebuie sa aiba insa ceva mai mult de un singur client.

2. Alocarea resurselor
Presupunand ca avem o idee conturata clar, pasul urmator e alocarea resurselor pentru o face sa prinda viata. In timp, am ajuns la concluzia ca crearea unui “mega-produs” dintr-o singura rasuflare e nu numai extrem de dificila, dar si foarte riscanta. De aceea, sugerez crearea unui prototip, sau “minimum viable product” (despre care vom vorbi mai mult in punctul urmator). Alocarea resurselor inseamna: timp, man power si / sau bani. Daca lucrezi, aloca din timpul liber. Fa o lista cu ce iti trebuie, de la materii prime pina la intalniri cu potentiali colaboratori. Multi antrepronori ignora acest pas, crezand ca “le pot face pe toate” si subevalueaza fie timpul necesar, fie banii, fie resursele umane. Rezultatul: nu se ajunge niciodata la crearea unui minimum viable product.

3. Crearea unui prototip
Acel minimum viable poroduct despre care am vorbit mai sus reprezinta un produs suficient de matur ca sa poata fi testat de clienti (sau aratat unor potentiali investitori) dar care nu are toate elementele necesare unui produs gata de lansat pe piata. Un minimum viable product se poate folosi in multe feluri, de la pitch-uri pentru gasirea investitorilor, cum spuneam mai sus, pana la testarea de catre potentiali consumatori. Rolul principal insa este validarea ideii, pe cat mai multe planuri: produsul se poate executa? La ce costuri? Cu cate feature-uri? Rezolva cu adevarat problema pe care ne-am propus sa o rezolvam? Daca raspunsurile la aceste intrebari sunt pozitive, atunci se poate trece mai departe, daca nu, e mai bine sa se opreasca intregul proces (stiind ca riscurile au fost reduse).

4. Incorporarea
Abia dupa ce exista un MVP ar trebui sa se faca si incorporarea unei entitati legale. Din motive obscure, multi antreprenori considera ca daca au un certificat de inregistrare, sunt in business. Nu e chiar asa. O companie, odata creata, antreneaza costuri constante de intretinere. Daca la baza acelei companii nu se afla macar un minimum viable product, atunci vorbim de bani aruncati pur si simplu pe fereastra. De asemenea, crearea entitatii legale dupa crearea prototipului va lasa mai multa flexibilitate in ceea ce priveste structura ei: SRL, SA, sau, de ce nu, chiar un PFA.

5. Planul de afacere
Odata ce avem un prototip, o companie si stim cat de cat despre ce resurse e nevoie pentru a impinge produsul catre un nivel comercial, ne putem apuca de planul de afacere. Pana in acest moment, nu a fost nevoie decat de atitudine antreprenoriala, ceva inventivitate si spirit de aventura. Crearea planului de afaceri e primul demers de tip managerial, in care structurile se formalizeaza, si se creeaza procese predictibile, repetitive si gestionabile, procese care vor trebui sa genereze profit. Din acest punct, antreprenorul fie trebuie sa isi angajeze un manager, fie sa coboare cu picioarele pe pamant si sa inceapa sa gestioneze chiar el compania.

PÉTER BARTA – Director Executiv Fundatia Post-Privatizare, angel investor, Mentor School for Startups Romania

Cred ca inainte de a demara o afacere ar fi bine sa te clarifici daca ai Pasiunea, Convingerea si Tenacitatea de care ai nevoie pentru a reusi. Daca nu posezi aceste trei calitati esentiale unui antreorenor nu vei putea face fata dificultatilor pe parcursul acestei provocari.

Dar sa trecem la 5 pasi de urmat:

1. Produsul/Serviciul
Stii ce vrei sa oferi? Iti este suficient de clar astfel incat sa poti construi o afacere? Daca nu stii cum va arata produsul sau serviciul tau nu vei stii cui il poti oferi, prin urmare ar fi bine sa identifici o nevoie neacoperita in piata pe care sa incerci sa o deservesti cel mai bine prin ceea ce vrei sa faci. Care este “my value proposition” – caut cu acest produs/serviciu sa rezolv problema beneficiarilor/ clientilor mei creand valoare pentru ei?

2. “Drive test”
La fel cum fac majoritatea cumparatorilor de autovehicule fac un drive test, la fel toti antreprenorii seriosi inainte de a porni la drum cu o noua oportunitate isi testeaza idea, incearca sa o valideze si de abia apoi se lanseaza. Validarea o poti face prin prezentarea ideii unor alti antreprenori sau potentiali investitori.

3. Piata
Exista piata pentru ceea ce voi oferi eu? Carei piete ma voi adresa? Este foarte important sa stii de la bun inceput unde te vei pozitiona deoarece de aici decurg o serie de implicatii asupra afacerii de la simplul plan de comunicare pana la modul in care se abordeaza clientul.

4. Schiteaza un mic plan
De ce este nevoie de un plan? Pur si simplu pentru ca fara cateva obiective precise orice rezultat atingi este satisfacator, prin urmare indicat ar fi sa-ti stabilesti cateva obiective pe care vrei sa le atingi si sa actionezi in asa fel incat acestea sa fie atinse. Daca nu, aplica masurile de corectie astfel incat sa te asiguri ca atingi ceea ce ti-ai propus.

5. Fa-ti o echipa
Incearca sa gasesti cel putin un partener care se ti se alature in acest demers. Ideal ar fi ca acesta sa te completeze in ceea ce faci.

Saptamana viitoarea urmeaza cea de-a doua parte a articolului, cu sfaturile lui Doug Richard si Marius Ghenea.

4 comentarii la “5 pasi pentru succesul unui startup. Prima parte

  1. Sunt foarte curios, cum de multi antreprenori incurajeaza gasirea unui partener de afaceri ?

    Din cate pot sa vad, factorul risc este superior factorului castig. Daca o luam matematic, statistic vorbind, in Europa, rata medie a divorturilor este un pic sub 50%. Prin analogie putem considera un parteneriat similar unei casatorii, multi antreprenori de mare succes o fac. Premisa casatoriei are totusi importanta mai ridicata premisei unui parteneriat, cred ca putem fi de acord. Deci, nevoia de a prezerva o casatorie este mai ridicata nevoia de a hrani parteneriatul; astfel spus, matematic sansele de succes al unui parteneriat sunt sub 50%. Din punctul meu de vedere, sa ai sanse de esec mai mari de 50%, reprezinta un risc cu adevarat enorm. Si totusi ne este puternic recomandat sa o facem!

    Dar totusi, cum de poate aritmetica de baza sa greseasca asa mult !? este aproape alb/negru.
    a) Ar trebui sa gasim un exit-strategy din parteneriat, ca atunci cand cele 50% sanse se vor intoarce impotriva noastra ( si sunt sanse mari ^_^ ) sa nu ne taie “craca de sub picioare” asa mult ?
    b) Ar fi mai indicat gasirea unui angajat, si motivarea acestuia prin bonus-uri sau actiuni din afacere ( care totusi nu l-ar transforma intr-un partener veritabil ) ?
    c) Ca antreprenori ne auto-evaluam, realizam ca nu avem toate competentele necesare, si punem pe masa de pariuri acei 50%, fara de care oricum nu am fi avut sanse de izbanda? Riscul devenind proportional mai mic.

    Istoria a aratat ca parteneriatul poate aduce atat beneficii mari ( cand este facut cu success, Bill Gates/Paul Allen, Steve Jobs/Steve Wornial, etc ) dar si sa scufunde afacerii in analele timpului ( tocmai simplul fapt ca nu am pe limba nici un exemplu concludent cu un Inc. care a facut Fail datorita parteneriatului, ma face sa cred ca posibilul business s-a scufundat in bezna neexistentei). Succesele sunt intr-adevar rasunatoare si ajung la urechile noastre, proiectele esuate la stadiul incipient al afacerii nu au parte de atata reclama, ci au parte Anonimat.

    Ma uit totusi la Zuckeberg, si din istoricul Facebook-ului, co-fondatorii mi se par ca fiind mai mult parteneri de rang inferior, un fel de hibrid intre parteneri/angajati/”prieteni de care ne folosim, le aruncam niste banuti pana trecem podul si pe urma nu mai scapam de ei, cu toate ca am vrea ( i.e. Eduardo Saverin )” .

    Sunt curios, care este rata esecului in parteneriat si care este momentul critic cand ar trebui sa ne hazardam intr-un parteneriat, sau nu.

    P.S. Felicitari pt blog, este foarte bine venit :)

  2. Salut Eduard,

    Nu cred ca exista o reteta universal valabila pe care sa o poti aplica. La fel cum in casnicie relatia o hranesti in functie de partener, cu mici intalniri, surprize marunte si alte elemente care mentin focul aprins la fel si cu un parteneriat.

    Eu cred ca un partenariat este util si poate aduce beneficii pentru toti cei implicati daca se respecta cateva reguli de baza, si anume: Motivatia pentru care se intra in parteneriat sa fie impartasita de toata lumea, principiile sa fie aceleasi, si aici nu ma refer doar la cele care guverneaza relatia de parteneriat ci si la cele care tin de fiecare individ in parte. Daca principiile morale si etice nu sunt impartasite de cei care intra intr-o asemenea relatie atunci este clar ca aceasta va fi sortita esecului. Mai sunt si alte elemente dar ma voi oprii aici.

    Legat de alternativa cu angajatul, aici problemele sunt mai complexe plecand de la faptul ca relatia va fi intotdeauna de tip angajat-angajator, orice sistem de bonusare se aplica, sunt foarte putini lideri care reusesc sa costruiasca o relatie de tip parteneriat. Un angajat, cu timpul va fi demotivat, din nou oricat cat de mult incepi sa-l motivezi va fi greu sa-l pastrezi la infinit. Vezi exemplu Facebook, foarte multi angajati au avut si stock options, odata cu listarea Facebook, si-au incasat check-urile si au plecat, au plecat cu tot cu know how care trebuie inlocuit, costurile fiind mult mai mari.

    Rationamentul pentru care ai alege un partener este simplu, acesta completeaza golurile lipsa pe care le ai. Daca ar fi eu sa-mi aleg un partener, ceea ce am si facut, am ales dupa principii pe care le impartasim, ce ne ghideaza si am inteles acest lucru de la bun inceput. In egala masura am stabilit cateva principii de baza de functionare a parteneriatului acestea fiind agreate si respectate de fiecare dintre noi.

    Cat priveste rata esecului in parteneriat nu am cifre exacte, dar ceea ce pot sa spun este ca Europa difera fata de US, daca vrei Europa Continentala, asa cum numesc eu Europa fara UK. UK fiind mult mai apropiata ca mentalitate de US.

  3. Buna ziua,

    Corect, un angajat niciodata nu se pastreaza la infinit – atata timp cat suntem fiinte dinamice, mereu cautam ceva mai nou si mai bun. Parteneriatul fiind mai mult un sigiliu care pastreaza in sanul intreprinderii o persoana cu calitati deosebite – partener, atata timp cat se gaseste cel cu adevarat potrivit.

    Legat de angajatii Facebook care si-au incasat actiunile si au parasit firma, intr-adevar au plecat cu un know-how valoros dar mai mult ca probabil ar fi fost mai benefic firmei sa fi plecat si mai devreme – tinand cont ca ei clar au dat dovada de devotament zero iar probabil randamentul lor era sub masura asteptarilor.
    Respectivii de mult nu mai vroiau sa fie angajatii FB, ce sa mai zicem sa inoveze si sa ofere o valoare adaugata companiei..
    Multi oameni vor sa lucreze acolo, de ce sa nu fie cineva care chiar isi doreste si se va zbate realmente pt. companie? Eu vad plecarea acestora ca pe un fenomen natural, un filtru pozitiv pentru companie .

    Succes blogului! Sincer ma bucur ca se dezvolta antreprenoriatul in IT si in Romania; mai lipseste un accelerator ca sa intram si noi in rand cu Europa ^_^

  4. Eduard, Multumim pentru aprecieri. Noi ne propunem sa contribuim la dezvoltarea antreprenoriatului si, cred ca in mare masura am reusit sa facem ceva, timid poate, dar sustenabil si cred cu tarie ca cei care ne urmaresc vor avea de castigat.

    Cat despre accelerator, eu cred ca vom rezolva in curand si aceasta problema.

    Peter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>